Monday, April 1, 2013

Trust :)

Bismillahirrahmanirrahiim...

Sebelum saya mula..
ehem.. angkat tangan^^
"Moga kami sama2 berada di bawah lembayung keredhaanMu ya Allah.."
Allahumma ameen :) :)
*sapu muka..
moga2 dikabulkan....

Okay..todays chosen topik.. T.R.U.S.T :)
Kalau dalam bahasa melayu..trust is kepercayaan...
Kita semua tahu kepercayaan tu penting.. dengan kepercayaanlah kita percaya Allah itu wujud.. dengan kepercayaanlah kita seorang Islam.. dengan kepercayaanlah kita ada sahabat2 yang setia menemani..
Kepercayaan is just a part of life that we cannot deny its importance. kan :)



But..here..insyaAllah..today.. saya nak sentuh soal kepercayaan pada diri
Trust in Ourselves..
Bagi saya..kepercayaan pada diri adalah something yang tidak dapat tidak kita kena wujudkan dalam diri kita..
Kenapa?
Sebab kita kan nak jadi orang yang berjaya..muslim yang berjaya..mukmin yang berjaya..
If kepercayaan dalam diri tu takde.. how is all that possible?

Kita percaya bahawa diri kita mampu menjadi seorang hamba Allah yang taat.. baru kita boleh jadi hamba yang taat.

Kita percaya bahawa diri kita mampu menyumbang untuk deen ini..baru kita boleh menyumbang sesuatu.

Kita percaya bahawa diri kita mampu menjadi sahabat yang setia seperti sahabat2 Rasulullah.. barulah kita boleh realisasikan.

Semuanya memerlukan kepercayaan pada diri.. sebab tu bagi saya, kepercayaan pada diri tu sangatlah dan amatlah penting...(kalau nak berjayalah..)
Trusting ourselves is some sort of catalyst to rise ourselves towards success.
Kalaulah adik beradik wrights dulu ni tak percaya pada diri mereka..agak2 tercipta tak kapal terbang masa sekarang ni?
Ish..apela ambik contoh org bukan Islam.
Okelah..fine.kita amek contoh pemuda Islam zaman dahulu..
Kalaulah Sultan Muhammad Al-Fateh dahulu tak percaya pada diri bahawa beliau mampu menawan kota konstantinopal.. agak2 dia mampu tak melakar sejarah dan menjadi contoh buat kita org2 Islam masa kini?
**fikir sejenak.



Memang..
 ada masa kita rasa down. rasa diri ni useless. rasa orang di sekeliling jauh lebih pandai. jauh lebih hebat. jauh lebih daripada kita daripada segala macam aspek.

Saya tak nafikan.. sebab? sebab saya pernah rasalah. say pun manusia. bukan robot. punya perasaan tu smua. Rasa macam diri ni serba kekurangan. Rasa diri tak mampu nak buat apa2. And finally...spe yang stress? siapa yang down? haa..saya jugak..
Allahu.
BUT
daripada situ saya bangkit.
Bila perasaan rendah diri menjengah dalam hidup kita.. kita kena fight back. jangan layan..bila layan..tu yang jdi smua bnda rasa diri tak layak n tak mampu.
Padahal..if we trust ourselves..kita mampu je..
Bila kita buang rasa rendah diri.. tak bermakna kita bangkitkan rasa bangga diri ye.
Kita yakin pada diri bukan bermakna bangga diri.
It's just a catalyst to make sure that we keep on moving (:

"The grass is always greener on the other side"
Kita akan selalu nampak orang lain lebih hebat..sampai diri tu rasa teramatlah kerdil.
Padahal diri tu tak kurang hebatnya.
Allah tu Maha Adil.
Dia ciptakan manusia dengan kelebihan dan kekurangan masing2.
Hargailah pemberian Allah tu.
Yakinlah bahawa diri pun ada kelebihan. Yakinlah dengan kelebihan yang ada pada diri tu.. diri mampu membawa manfaat kepada ummah. :) insyaAllah.

Kalaulah saya takde keyakinan diri..
saya tak rasa saya mampu pun tulis blog ni.
Bila tengok blog orang lain.. saya rasa.. Allah..hebatnya penulisan mereka..sarat dengan pengisian. sarat dgn hadith dan ayat2 Al-quran. saya pulak? Ntah.
tapi saya cuba jugak teruskan..
sebab saya yakin dengan diri saya... saya menulis untuk peringatan diri saya.. dan dengan keyakinan dan harapan.. bakal bawa manfaat untuk orang lain juga.
Nah.. terhasillah blog ini.
Even masih baru..tapi..insyaAllah..saya akan teruskan. Moga Allah terus berikan kekuatan.

Macam tu jugak dengan awak.
Awaklah yang tengah baca entri ni... :)
Do have trust in yourself.
Saya percaya awak ada seribu satu kelebihan yang Allah pinjamkan yang awak sendiri tak sedar.
Awak hanya akan sedar bila awak ada kepercayaan pada diri.



Persepsi masyarakat..memang..selalu melihat kelebihan seseorang hanya pada pencapaian akademik. Sebab tulah bagi saya dan mereka2 yang tak slalu score dalam pelajaran akan rasa rendah diri sangat..rasa diri tak setanding dan sehebat orang2 yang pandai dan bijaksana.
Padahal.. banyak je kelebihan2 lain..yang boleh dimanfaatkan untuk masyrakat..negara dan yang paling penting untuk agama Islam yang suci ini :)

Therefore ladies and gentleman..(hehe..dh mcm closing to end a debate speech pulak -.-")
Trust.
Trust.
Trust.
Trust ourselves..
insyaAllah.. success shall be ours in this world and the world herafter (:

 
^_^





No comments:

Post a Comment