Thursday, August 1, 2013

Pengalaman demi pengalaman..

Bismillahirrahmanirrahiim.

In the name of Allah.. most gracious most merciful.

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.


Syukur2..seribu kali syukur.. akhirnya Allah memberi saya kesempatan untuk kembali menaip bait2 kata dari hati.. berkongsi pengalaman buat mereka yang sudi membaca. Sungguh saya rindu..

Inilah dia nikmat masa lapang yang kita sering lupakan. Bila mana masa benar2 menghimpit kita.. ketika itulah baru kita sedar bahawa masa itu satu anugerah Allah buat kita hambaNya.
Bagaimana kita menghabiskan masa kita? Dengan perkara yang baik atau sebaliknya?
Jom tepuk dada tanya iman :)

Alhamdulillah again.



Peluang ini..insyaAllah.. saya nak berkongsi. Berkongsi apa? Naah.. serba sedikit pengalaman saya setelah melangkah ke suatu fasa kehidupan yang baru. Sudah tentunya sarat dengan dugaan2nya yang tersendiri.. yang sememangnya menguji kekentalan dan ketabahan hati.. Kadangkala hingga buat diri ini rebah..

Lemahnya saya.. ya...saya akui.. saya sememangnya hamba yang lemah..namun sentiasa berusaha untuk menjadi seorang yang kuat :)

First day.. di sebuah tempat yang asing.. yang sangat baru bagi saya.. Kolej Mara Kulim.( dengar nama pun tak pernah)..
Rasa macam kembali jadi form 1.. bila umi ayah left me there.. I cried.. everyday. Betapa beratnya hati saya duduk sana. Walaupun saya cuba kuatkan diri.. sebak suka betul datang menerjah.. duduk sorang2..menangis..

Kenapa..kenapa saya jdi begitu.. kerana.. kerana saya terlalu merindui kenangan lalu. Iya..kenangan saya di sebuah kolej juga.. Kolej Islam Sultan Alam Shah.. Sejujurnya..hati susah sangat nak terima kolej lain selain kolej islam..

Setiap hari telefon umi.. dan semestinya umi lah insan yang tak jemu memberi dorongan dan nasihat.

Terima kasih umi.
She really is special. Anugerah agung Allah buat mereka yang bergelar anak yakni kita semua :)

And so..life goes on. walaupun dihujani air mata setiap hari. Tengah2 orientasi kat dewan..fasi pasang lagu sahabat-najwa latif... time2 tu jugak air mata jatuh berderai. hailaa..khaulah2.
^^
Dan masa terus menerus berlalu..dan hati saya..Alhamdulillah..semakin memulih. Hati yang pada awalnya terasa kosong..cuba diisi..

Saya mula sedar.. melayan kesedihan tu tak bawa ape2 makna pun. Mempersoalkan takdir Allah untuk kita sememangnya tiada gunanya.

 Saya belajar.. belajar mencari hikmah di sebalik setiap yang Allah tentukan buat saya. Saya rasa lebih kuat untuk menjadi mukminah yang lebih hebat.. Menyelinap satu rasa tanggungjawab dalam diri saya untuk menjadi qudwah kepada mereka yang belum faham..

Kalau dulu..nikmat tarbiyah..nikmat berada dalam sebuah biah yang baik tu saya take it for granted.. but now..not anymore.. 
Saya belajar menghargai sekarang..
 Allahu Allah..terima kasih Allah.

Dan daripada pengalaman2 ini juga.. saya sedar yang Allah pinjamkan saya sahabat.. yang meski berjauhan.. tetap terus menerus memberikan sokongan yang padu. tetap terus menerus memberikan semangat untuk saya teruskan perjuangan saya.

Semua pengalaman ini..mematangkan kita bukan :)
I don't know about you..but to me..yes it does.

Everyone has their own experiences.. and those experiences are meant for us only..not anyone else..but ourselves.. why?? sebab Allah tahu kita mampu.. Allah tahu hanya melalui pengalaman2 yang tertentu yang membolehkan kita belajar mengenai erti kehidupan...

Ini pengalaman saya. Pengalaman anda tentu berbeza :)

Apa2pun..kita perlu sentiasa ingat..dunia ini hanya persinggahan sementara cuma.. yang kekal itu hanyalah akhirat nanti..
Kalau kita rasa letih belajar..
letih berdakwah..
letih jadi orang baik..
letih jadi qudwah di sebuah tempat yang asing..letih dan penat segala2nyalah.. ingatlah yang kehidupan kita kat dunia ni hanya satu stop yang sangat sekejap. kelak semua keletihan dan kelelahan ini akan hilang..andai kita berjaya melaluinya.. andai kita benar2 jadi hamba yang bertaqwa..

One more thing..
awak...kita letak dalam mind kita ye..
"Rehat orang mukmin itu di syurga.."

Kan :)

3 comments:

  1. rehat orang mukmin,
    Di Syurga Firdaus.
    ^^

    Be strong, Khaulah.

    -NorshahiraIsmail-

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah my dear.. Thanx so much for the prayers... :)

      Delete
    2. InsyaAllah my dear.. Thanx so much for the prayers... :)

      Delete